Tre önskemål: The Walking Dead säsong 4

Foto: AMC

Foto: AMC

Varning! Läs inte vidare om du inte sett de tre första säsongerna av The Walking Dead.

1. Är det någonting som The Walking Dead gör dåligt så är det kvinnokaraktärer, och med tanke på den i allmänhet ganska misogyna anda som råder i serien så är väl inte det så konstigt. Det jag stör mig mest på är inte att männen är mer tongivande i serien eller ens den genusordning som råder. Att skildra ett sexistisk miljö, t.ex. som den i Mad Men, eller sexistiska karaktärer, som Lori t.ex., kan vara hur intressant som helst. Nej, mitt största problem med The Walking Dead är hur kvinnokaraktärerna tecknas med total bristande koherens. Det om något visar att kvinnorna främst betraktas som accessoarer i berättelsen där männen bildar historiens kärna. Männen i den har serien har sina mer eller mindre fastslagna karaktärer och när de utvecklas så gör de det i enlighet med denna karaktärs logik. Kvinnorna utvecklas i enlighet med storyns logik. När man behöver en karaktär att förledas av The Governor så offrar man utan tvekan Andrea, tidigare den enda kvinnan som med att ta ställning menade något annat än ”stand by your man”. Vafalls? Bättre kvinnokaraktärer hade dessutom gett serien lite mer dimension, vilket den faktiskt behöver. Jag skulle gärna se att Michonne gavs mer utrymme.

Foto: AMC

Foto: AMC

2. Och snälla, ingen kärleksrelation mellan Carol och Daryl. Kan inte bara två vuxna heterosexuella obesläktade människor i samma ålder men av olika kön, med personkemi och en fin, intressant relation för en gångs skull få vara bara vänner!

2. Mitt tredje och sista önskemål: se till att knyta ihop The Governor-säcken illa kvickt. Om det står en annan antagonist i kulissen och väntar så hoppas jag att denna är bättre än bleka, dassiga Governor. Jag har inte läst tidningsserien med med tanke på hur Andrea duperas av honom, och hur andra personer i Woodbury reagerar på honom, så är det väl rimligt att påstå att tv-serien presenterar honom  som en person som framkallar fruktan, beundran, underkastelse och begär i andra människor. Det är här karaktären brister för mig för jag ser inget utav det, i alla fall inte så som David Morrissey spelar honom. Är det någon som är rädd för The Governor? Är det någon som tycker att han är karismatisk, och vågar jag fråga om det är någon som betraktar honom som sexig? När det gäller hela upplägget i Woodbury så tycker jag att det obehagliga mer ligger i den undergångslogik som situationen i fråga väcker till liv i den mänskliga naturen/kulturen, än i The Governor. Visst var det läskig stämning i Woodbury, men jag tolkar The Governor mer som ett utfall av den än som framdrivaren av den. Förövrigt så tycker jag att han är lika karismatisk, och lika sexig med för den delen, som ett surdegsprojekt. Jag köper därför inte heller att den snubben hade fått den positionen i gruppen.

Slutligen: en rolig intervju med  Norman Reedus (Daryl), Andrew Lincoln (Rick), Steven Yeun (Glenn), and Danai Gurira (Michonne) via Buzzfeed.

Kommentera

