Farväl Breaking Bad

Bild: AMC

Bild: AMC

Så var det över! Fem säsonger och 62 avsnitt senare har berättelsen om den underpresterande cancersjuka läraren Walter White, som tog sitt eftermäle i egna händer och började koka meth med sin gamla elev under pseudonymen Heisenberg, nått sin vägs ände. Att avsluta en så uppskattad och hyllad serie som Breaking Bad kan inte ha varit enkelt. Serien och dess skådisar har blivit mångfaldigt belönade med en uppsjö fina priser och serien har en stor och dedikerad skara följare som svär vid den. Det är alltså en ganska hög piedestal som serieförfattaren Vince Gilligan suttit på de senaste åren.

Så vad gör man om man har många ögon i nacken och inte vill förarga någon? Speciellt om man som seriens Walt också själv tänker på sitt eftermäle? Antingen satsar man allt på en oförglömlig upplösning som kommer att tolkas och omtolkas i spaltmeter år framöver, eller så satsar man på en enkel, snygg och lättpaketerad upplösning som låter serien bli ihågkommen för sin helhet snarare än sitt slutnummer. Frågan är bara vad som skiljer klarsynt återhållsamhet och god smak från slätstruken fantasilöshet?

Jag vet bara att jag gillade finalen, även om jag inte hade många rätt i mina gissningar. Jag hade förväntat mig något mer bombastiskt, mindre actionhjälte-action och mer skitig vulgaritet, påminnande om den fjärde säsongens final. Upplösningen kändes lite Agatha Christie, och av mig används inte den referensen som en förolämpning, bara som en historieberättargenre. Ingenting skaver, fattas eller saknar motsvarighet. Historien är enkel, välbalanserad och tight helhet. Alla bitar har sin plats som i ett kugghjul, och berättelsen maler på i sin egen takt. Att skapa ett vackert kugghjul med bra rytm är svårt, och det tycker jag i stort att Vince Gilligan har gjort här.

Kommentera

